Masjidil Haram

Masjidil Haram
Mengamit Memori

Saturday, April 30, 2011

PERKAHWINAN PRINCE WILLIAM DAN KATE MIDDLETON - 29 APRIL 2011

WILLIAM AND KATE

CHARLES AND DIANA

Puteri Diana dan Putera Charles berkahwin pada 29 Julai 1981 di gereja St. Paul, London. Perkahwinan diraja tersebut berlangsung dengan meriah. Ribuan penduduk England dan pelancong berhimpun di sepanjang jalan dan di luar gereja untuk menyaksikan dan meraikan pasangan diraja. Perkawinan Puteri Diana dan Putera Charles mendapat liputan meluas di Televisyen seluruh dunia.

Sweet in loving memory Princess Diana (July 1, 1961–August 31, 1997), kematiannya yang agak tragis tu tak payah cerita lah, sangat sedih.Terbayang lagi cikmin, rentetan hidupnya yang dirakam, dari saat dia dia dilamar, bertunang,berkahwin,melahirkan anak2nya,bercerai,bercinta semula dan kematiannya,dari suka dan duka,liku-liku hidup yang mendiang tempuhi,jugak sebagai ikon wanita dunia,rasanya belum ada puteri raja yang sehebat mendiang, jadi kita nantikan, apakah Kate Middleton ni mampu menawan dunia seperti mendiang mak mertuanya.


LONDON, England: Putera William mengahwini Kate Middleton paca upacara gilang- gemilang di Westminster Abbey semalam sambil disaksikan oleh berbilion umat manusia di seluruh dunia.

Ia merupakan sambutan diraja terbesar di England dalam tempoh tiga dekad sejak perkahwinan ibu bapa William, Putera Charles dan mendiang Puteri Diana pada 1981.

Ribuan manusia mengibarkan bendera Union Jack di jalan-jalan raya di luar ketika kira-kira 1,900 tetamu termasuk bintang bola sepak, David Beckham dan penyanyi Elton John menghadiri upacara di Westminster Abbey.

Dua bilion orang – satu pertiga daripada populasi dunia — menonton putera sulung Diana mengahwini gadis biasa yang mula menjalinkan hubungan dengannya di University St Andrews, Scotland, lapan tahun lalu.

Ia merupakan upacara perkahwinan terbesar di Britain sejak perkahwinan 30 tahun lalu, sekali gus memberi peluang kepada keluarga diraja Britain memulihkan imejnya selepas perceraian penuh trauma Charles-Diana sebelum kematian tragik Diana di Paris.

Pasangan berusia 29 tahun itu akan dikenali sebagai Duke dan Duchess of Cambridge, selepas Ratu Elizabeth II, nenek William, menganugerahkan gelaran itu pada sebelah pagi hari perkahwinan itu.

No comments:

Post a Comment