Masjidil Haram

Masjidil Haram
Mengamit Memori

Thursday, May 12, 2011

AWAS PENIPUAN MELALUI TELEFON!


Pada 9/5/2011 jam 2.26 PM saya telah menerima satu panggilan dengan tertera di skrin HP saya iaitu 'private number'. Dengan ragu2 saya cuba menjawab panggilan sebab memang kebiasaanya saya tidak berminat untuk menjawab panggilan dari nombor yang saya tidak kenal. Oleh kerana merasa curious panggilan tanpa nombor ini maka saya pun menjawab seperti;

HP: hello.....
Private Number: adakah ini nombor 019...... suara di hujung sana
HP: ya saya, siapa yang cakap ni......
PN: Saya adalah wakil daripada Celcom dan nombor HP anda telah terangkat yang ketiga teratas menerima hadiah bertuah sebanyak RM5,000.00...
HP: 5,000.00
PN: ya....apa nama bank kamu yang ada ATM....mana2 banklah yang kamu ada.....
HP: tergamam sekejap.......
PN: hello....hello....kamu ada no ATM ke....bukan nombor PIN tapi nombor ATM.......
HP: Saya tiada ATM....saya hanya ada akaun Tabung Haji sahaja......
PN: kalau kamu ada ATM....senanglah mau masukkan wang hadiah 5,000.00 dalam mesin tanpa caj apa2....
HP: bolehkah saya percaya ini.....tanpa black and white......hanya call melalui telefon....
PN: ya kami dari Celcom.....nanti kalau kamu ambil duit di ATM mesin barulah ada black and white.....
HP: saya tak kisah semua itu....itu bukan rezeki saya.....saya tiada nombor ATM.....
PN: (nada sedikit marah).....saya tiada apa2 dengan kamu...saya wakil Celcom....mau masukkan wang hadiah melalui mesin ATM supaya kamu tidak dicaj apa2......
HP: tak payahlah.....kalau belum rezeki saya.....saya tak mau.....kalau betul itu hadiah dari celcom.....hantar saja ke alamat saya.....ada black and white.....
PN: tidak apalah kalau kamu tak mau.....assalamualaikum......ok......

Penipu betul.....mana ada senang2 orang nak masukkan wang hadiah RM5,000.00 dalam akaun kita.....lagi2 yang keluar tu 'private number'.....nampak sangat orang yang membuat panggilan itu pengecut dan penipu besar......bodoh....tapi bahasa yang digunakan adalah slang indon yang dah lama duduk di semenanjung......nasiblah si pemanggil itu....belum lagi lah saya tertipu dan belum ada rasa tamak dalam hati untuk memiliki wang 5,000.00 itu.....entah2 bila saya terlupa dan memberi nombor akaun bank kepada dia....habislah pulak duit simpanan saya dikoreknya...sorry to say....lambat lagi lah.....kalau pun nak cari rezeki janganlah dengan cara menipu dan memperdayakan orang lain. ALhamdulillah dan syukur kepada ALLAH kerana telah memberi hidayah kepada saya untuk memberikan jawapan yang negatif kepada si pemanggil.

Untuk itu....berhati2lah anda semua....jika mendapat panggilan macam ini...jangan percaya....semuanya bohong dan tipu.....dan janganlah kita beri peluang pada si pemanggil itu......

1 comment:

  1. nasib saya tengok blog Kak ti sebentar tadi..kalau tak, saya kena tipu oleh orang tu..sebenarnya saya pun baru hampir nak terkena hari nie.

    ReplyDelete