Masjidil Haram

Masjidil Haram
Mengamit Memori

Saturday, December 5, 2009

NAMA BAIK, NAMA BURUK


Kata pepatah, manusia mati meningalkan nama. Sama ada dia meningalkan nama yang baik atau nama yang buruk, itu semua bergantung pada apa yang dilakukannya semasa hayatnya.

Abu Qatadah bin Rabi' menceritakan bahawa pada suatu ketika, satu jenazah berlalu di hadapan Rasullullah,lalu baginda bersabda yang bermaksud;
"senang dan menyenangkan'

Sahabat bertanya: 'Apa maksud ucapan tuan itu ya Rasullulah?'

Rasullulah menjawab:
'Apabila seorang mukmin meningal dunia, maka dia telah senang (istirehat) daripada kesusahan dunia.Dan apabila seorang jahat yang meninggal, maka dia menyenangkan (mengistirehatkan) seluruh hamba Allah, seluruh negeri, pohon dan binatang daripada kejahatannya.'

Apabila meningal dunia, mereka yang baik akan dikenang jasa mereka.Mereka yang jahat juga tidak akan dilupakan kejahatan yang mereka lakukan.Namun yang paling mustahak orang mukmin yang beriman dan bertakwa kepada Allah akan meninggalkan dunia ini dengan hati yang senang,tiada apa yang merunsingkannya pada hari pembalasan nanti.

Malah kematian orang jahat juga kerap disyukuri oleh ramai pihak kerana dia tidak akan menyusahkan sesiapa lagi selepas itu. Maka kita kerap mendengar kata-kata begini dihamburkan terhadap orang jahat: 'Matilah engkau cepat supaya tak menyusahkan orang lagi'.

dipetik dari majalah nur.


No comments:

Post a Comment