Masjidil Haram

Masjidil Haram
Mengamit Memori

Sunday, January 2, 2011

Jenis-Jenis UJIAN


1. Ujian Mentaati Perintah ALLAH:

Solat, puasa, membayar zakat, mengerjakan Haji, menutup aurat, berkata baik dan lain-lain. Setiap ibadat yang diperintahkan oleh ALLAH mengandungi hikmah, manfaat dan kebaikan. Akan tetapi hikmah tersebut tidak banyak disebut, sebagai ujian bagi melihat ketaatan manusia melaksanakan perintah daripadaNya. Dengan ini akan terbukti siapa yang benar-benar mengikuti perintah Allah dan ajaran Rasulullah dan siapa pula yang derhaka dan mengingkarinya.

2. Ujian menjauhi Larangan ALLAH:

Minum arak, mencuri, mengumpat, berbohong dan seumpamanya. Sebagaimana ibadat yang merupakan perintah ALLAH, laranganNya juga mengandungi hikmah, manfaat dan kebaikan untuk manusia. Manusia diberikan pilihan, namun sesuatu yang disenangi oleh nafsu akan menjadi pilihan utama.Yang tinggal cuma keimanan di dalam jiwa yang membatasi manusia daripada melepasi batas sempadan dan had yang mesti dihadapi agar manusia tidak ditunggangi nafsu yang menipu.

3. Ujian Kebaikan (Nikmat)

Contohnya nikmat kekayaan, anak2, isteri, kesihatan dan pelbagai nikmat hidup. Firman Allah s.w.t yang bermaksud: Wahai orang2 yang beriman sesungguhnya antara isteri-isterimu dan anak-anakmu ada yang menjadi musuh bagimu. Maka berhati-hatilah kamu terhadap mereka dan jika kamu memaafkan dan tidak memarahi serta mengampuni (mereka) maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang' (Surah al Taghabun 64:14)

4. Ujian Keburukan (Musibah)


Misalnya miskin, sakit, kematian dan sebagainya, sebagaimana yang dijelaskan oleh Allah s.w.t menerusi firmanNya yang bermaksud: 'Dan sesungguhnya Kami akan berikan cubaan kepadamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berilah berita gembira kepada orang yang sabar iaitu orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un. Mereka itulah golongan yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat daripada Tuhan mereka dan mereka itulah orang yang mendapat petunjuk' (Surah al -Baqarah 2: 155-157).

dipetik dari M. Solusi

No comments:

Post a Comment